Last stop, Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Pien - WaarBenJij.nu Last stop, Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Pien - WaarBenJij.nu

Last stop, Cairns

Blijf op de hoogte en volg Pien

24 Januari 2014 | Australië, Cairns

En toen was het backpacken alweer over en wacht ik nu op m'n vlucht naar Perth. Afgelopen dagen waren echt geweldig. Toen ik uit m'n laatste greyhound stapte werd me al snel duidelijk dat het klimaat in Cairns echt zo heet en vochtig was zoals ik van alle backpackers had gehoord die naar sydney reisden. Vijf minuten sjouwen met al m'n tassen, en het zweet liep me over de rug. M'n hostel was heel kleurrijk en super gezellig. Net alsof je in een amder wereldje stapt.
De volgende morgen had ik direct een daytour op de planning staan: snorkelen in the great barrier reef, iets dat je niet gemist mag hebben in Australië. Behoorlijk vroeg opgestaan om m'n boot te zoeken. Na ongeveer een uur varen kwamen we aan op de eerst duikplek en snorkelplek. Snel een duikbril en flippers gepakt, en me in een stingersuit gehesen. Zodra ik in het water lag, had ik al direct de jackpot geraakt :reefshark! Die zijn niet zo gevaarlijk en ook niet zo groot. Anderhalve meter hooguit. Echt direct al een supervette ervaring. En daarna werd het alleen maar mooier en mooier. Koraal in letterlijk alle kleuren, veel kleurrijker dan in de whitsundays. Ook waren er weer hele mooie vissen. Een groot aantal hetzelfde als in de whitsundays. Maar ook een boel nieuwe, echt heel bijzonder. Veel maanvissen, maar ook veel grotere vissen. Dat was denk ik omdat het water dieper was. Al snel kwam de crew met het aanbod van een duik. Was niet bepaald in het backpackers budget, maar hoe vet is het om je eerste duik in the great barrier reef te doen? Na een spoedcursus met uitleg over alle tekenen en technieken, werd er een zuurstoffles op m'n rug gehesen. En gaan zou je zeggen. Bleek alleen dat die tank 30 kg woog. Ik kwam niet eens van het bankje af! Voelde me net een schildpad die op z'n schild lag. Met enige hulp van een ander duiker die zich natuurlijk suf lachte, toch eindelijk in het water. En wauw wat was dat vet! Even wennen aan het onderwater ademen en de druk op je lichaam. Maar na tien minuten had ik het onder de knie. Als je dieper gaat zie je het rif veel beter. Plotseling zag ik overal een soort tunnels, grotere vissen en grote schelpen die konden bewegen. Gelukkig was nemo daar ook weer. Het blijft leuk om 'm te zien! Op de tweede plek ging ik snorkelen met iemand van de staff. Die doet dit natuurlijk super vaak, en wees me telkens op nog mooiere dingen. Tijdens het aandoen van de stingersuits had ik een zeeschildpad gezien in het water. Ik wilde 'm zo graag onder water zien. Dus super fanatiek zo vaak mogelijk gedoken op zoek naar de schildpad. Hij liet me zien dat er veel meer te doen was dan simpelweg aan het oppervlak drijven. Door tunnels gezwommen, hand gestoken in zo'n bewegende megaschelp waardoor die sluit, bepaald koraal geaaid dat daardoor van kleur verandert. Echt zo vet. Helaas geen schildpad gezien, wel ontiegelijk veel kwallen. Vanwege stingerseason doe je alles om elke kwal te ontwijken. Niet elke kwal is natuurlijk dodelijk. Eigenlijk is alleen de allerkleinste echt gevaarlijk. Op een gegeven moment had zich een hele zwerm van kwallen zich rond de boot verzameld. Hoewel ik zo'n pinguin pak aanhad, toch gestoken op m'n voeten en hoofd. Dat prikt dan voor 20 minuten en is dan weer over. Op de boot had ik een groep backpackers ontmoet waarmee we na de tocht een biertje hebben gedronken. Van het hostel had ik een voucher gekregen . Dus samen met een kamergenoot zijn we eten gaan halen. Daar ontmoetten we nog allerlei anderen waarmee we uiteindelijk nog naar dé backpackerkroeg gingen. De sfeer is supergezellig in Cairns. Want voor velen is het de laatste stop. En iedereen wil nog graag het beste uit de laatste dagen halen.
Volgende morgen alweer vroeg op. Dit keer werd ik opgehaald voor een dagtrip naar cape tribulation en daintree rainforest. We begonnen met een kleine dierentuin. Wat ik niet echt zo bijzonder meer vond aangezien alle Australische dierentuinen klein zijn en dezelfde beesten hebben. Dus de zevende koala maakte niet meer zoveel indruk. Daarna gmgem we naar daintree rainforest. Wandeling door de bushbush. Super heldere rivier dwars door de jungle. Echt heel mooi! Daarna gingen we naar cape tribulation. Where the rainforest meets the Great barrier reef. Enige plek waar een regenwoud direct aan de oceaan zit. Op het strand vond je dus stukjes koraal van the great barrier reef maar ook tropische vruchten en blaadjes. Heel bizar gezicht. Daarna stond er nog crocodile hunting op het programma. De daintree river is niet zo veilig om in te zwemmen, niet alleen vanwege de krokodillen, maar ook zwemmen er veel bullsharks en slangen. Geen aanrader dus. Het was even zoeken naar de krokies tussen de mangrove wortelen, maar toen lag daar toch echt een vrouwtje ons aan te staren. Indrukwekkend zeker! En wat verderop lag er een babykrokodil letterlijk op een presenteerblaadje. Die zag er eigenlijk nog behoorlijk lief uit. Zijn zelfs mensen die zo'n babykroki in huis halen. Totdat je 20 jaar later een volwassen mannetje hebt van 9 meter lang.. Niet meer zo schattig. Weer terug in het hostel was er een bbq samen met een ander hostel van dezelfde eigenaar. Er waren ontzettend veel mensen en ook veel Nederlanders. Je kon allerlei soorten vlees proberen. Kangaroe, krokodil en zelfs emu. Kangaroe had ik al eerder gehad in Sydney maar emu en zeker krokodil was wel een ervaring opzich. Eigenlijk was krokodil m'n favoriet, dat is zo kruidig van zichzelf. Zit er net uit als een stukje kippenborst, maar dan veel taaier. Het was zo'n leuke avond, je zag gewoon hoeveel tijd en zorg de hosteleigenaar in het werk had gestoken. Was ook heel leuk aangekleed, net klein India. Alweer een topavond in Cairns.
En ja, ik mocht alweer vroeg op de volgende morgen, want deze dag ging ik naar de meren en watervallen ten zuiden van Cairns. Direct zat de sfeer er al goed in. Eindeloos meren in gesprongen vanuit bomen of rotsen. Gedoucht in allerlei watervallen, de een nog mooier dan de ander. Millamilla falls was m'n favoriet, toen stond ik daar toch echt even sprakeloos. Onderweg druk bezig met karawari spotten. Dat is een vogel van twee meter groot die niet kan vliegen. Helaas niet gevonden. Halverwege stonden de meest vreemde verkeersborden. 'Kijk uit voor agressieve koeien die auto's aanvallen' of 'kijk uit voor boomkangaroes'. Je kon het zo gek niet bedenken of er stond een bord voor. En het mooiste van alles was dat het geen grapje maar serieus bedoeld was. Later met deze groep en mensen van het hostel nog uitgegaan. En alweer een topavond. Cairns is gewoon een onwijs leuke stad voor backpackers.
Volgende en laatste dag weer met dezelfde groep opgetrokken en een beetje niks gedaan. Hoewel we niet meer uitgevoerd hebben dan een beetje rondstruinen en zwemmen in de lagoon, was het echt een topdag. Ontzettend leuke humor, kon het echt goed met ze vinden. Omdat het onze laatste avond ook was, besloten we er wat van te maken. Zoals het een echte ozzie behoort: bbq! Iedereen had van alles meegenomen en klaargemaakt. We hadden nog kangarooworstjes en zelf gemaakte burgers. Super lekker eten. Daarna, om de Cairns traditie voort te zetten, weer uitgegaan. Goede afsluiter van een toptijd. Ik moet zeggen dat ik backpacken in Australië eerst best wel spannend vond, maar nu na vijf weken zou ik eigenlijk niets meer anders willen dan. Pure vrijheid, elke dag een avontuur, prachtige natuur, onwijs leuke en interessante mensen en een topsfeer. Ik heb zo ontzettend veel dingen geleerd, meegemaakt en gedaan. Angsten overwonnen. Echt als ik zou kunnen, zou ik het zo over doen! Zo geweldig om m'n grootste droom te leven. En dat het eigenlijk nog beter was dan ik ooit heb gedroomd. Soms kon ik echt niet geloven wat ik zag. Zeker in Sydney, the harbour bridge en opera house zijn zulke bekende beelden. Maar zodra je daar dan ineens echt voor staat voelt dat toch best vreemd maar oh zo geweldig. Ik wou dat ik altijd een backpacker kon zijn, zo simpel mogelijk leven en zoveel mogelijk van het leven genieten. Maar het echte avontuur staat voor de deur, au-pair in Perth. Ben ontzettend benieuwd naar de westkust. Vaak gehoord dat het nog mooier is dan de oostkust, wat ik eerlijk gezegd op het moment nauwelijks nog kan geloven na het paradijs dat ik hier heb gezien.

  • 24 Januari 2014 - 09:01

    Geertjan Jellema:

    Lieve Pien,

    Weer eebn mooi verhaal. Ben benieuwd naar de vijf jongetjes in Perth. Je huis kan je op Google vinden; heeft nummer 18 een grote witte brede garagedeur ?

    Doei,

    Pap

  • 24 Januari 2014 - 09:54

    E Meeuwisse:

    Lieve pien, blij dat je toch in Cairns allerlei tours hebt geboekt. Gaan sommige backpackers die je hebt ontmoet nog naar de westkust reizen? Duiken is ook leuk zo te lezen. Veel te zien en warm water. Heel,iets anders dan in de Oosterschelde in Nederland.
    Veel plezier in Perth, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Australian adventure

Au-pair en backpacken

Recente Reisverslagen:

27 Juli 2014

I'm coming home

01 Juli 2014

Last days in Perth

14 Juni 2014

Meanwhile in Perth

05 Juni 2014

Down South 2.0

11 Mei 2014

Rainy days in Perth
Pien

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 19229

Voorgaande reizen:

09 December 2013 - 17 Juli 2014

Australian adventure

31 Augustus 2013 - 02 November 2013

Rêve de Genève

Landen bezocht: