Stunning Sydney and Xmas in Byron bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Pien - WaarBenJij.nu Stunning Sydney and Xmas in Byron bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Pien - WaarBenJij.nu

Stunning Sydney and Xmas in Byron bay

Blijf op de hoogte en volg Pien

26 December 2013 | Australië, Byron Bay

Wauw, ben ik pas een week in Australië? Voelt alsof ik er al zo veel langer ben, heb al zoveel gezien en gedaan! Vrijdag hadden Sofie en ik dan eindelijk alles geregeld en konden we eindelijk Sydney echt zien. We begonnen met de bus vanaf Georg street naar circulair quay. Vanuit de haven zagen we direct the harbour bridge en the opera house. Wauw! Bij het zien van deze twee highlights van Sydney verdween het onrealistische gevoel van in Australië zijn. Eindelijk drong het tot me door dat ik echt in Sydney was. En wauw dat voelde echt onbeschrijfelijk cool! Van het work 'n travel bureau hadden we een lijstje gekregen met alle gratis of goedkope dingen die je kon doen in Sydney. Sprak ons dus wel aan, want hoe goedkoper hoe beter het backpackersleven. Eerst naar het museum of contemporary art geweest, beetje cultuur is altijd goed. Museum lijkt op tate in londen, maar dan groter, want alles is groot in Australië. Daarna door the rocks gelopen, het oude centrum van Sydney. Heel sfeervol, oud Europees wijkje. Daarna door naar the harbour bridge, die kan je gewoon oversteken als voetganger. Super mooi uitzicht over de hele haven, prachtige zeilboten overal! Na the harbour bridge naar the opera house gelopen waar we even wat schaduw zijn gaan zoeken, want het was echt 30 graden, en dat voelt nog tien keer zo heet aan als je net uit de Nederlandse vrieskou komt. The opera house is al prachtig op een ansichtkaart, maar echt betoverend als je ervoor staat. Toen we weer wat moed hadden verzameld doorgegaan naar the royal botanical gardens waar echt hele coole bomen in staan. Daarna namen we de ferrie door de haven naar darling harbour, een arm van de haven met veel terrasjes en opgeblazen kerstmannen in het water om voor enige kerstsfeer te zorgen. Toen nog china town gezien, en toen waren we officieel helemaal kapot na onze marathon in sydney. Volgende dag hebben we de coastal walk gedaan vanaf coogee tot bondi. Was wel even ontdekken waar we er uit moesten, want haltes aangeven daar deed de bus niet aan. Aangekomen in Coogee beach was het weer zo'n wauw momentje. Helder blauw water, lichtgeel zand: perfect! Onderweg kwamen we nog langs veel meer baaien en stranden. Mijn favoriet was Bronte, dat water leek praktisch kraanwater. Bondi was overigens ook zeker niet verkeerd, maar veel groter. Toen wij er waren was het best rustig, maar ik denk dat het op een goede dag net zandvoort of scheveningen kan zijn maar dan groter. Want ja alles is hier groter.
's Avonds de bus genomen naar Byron bay. Was wel even vervelend om weer door te moeten gaan nu ik net vrienden had gemaakt en m'n weg wist te vinden. Maar aan de andere kant kon ik ook niet wachten op het backpackers avontuur wat nu echt ging beginnen.
Aangekomen in Byron was het even een puzzel om het hostel te vinden, die ik ook nog eens moest maken in een lange broek en een trui vanwege de kou van de airco in de bus. Alles gevonden, ingecheckt, bikini aan en het dorp in. Bleek echt een ontzettend hippie dorp te zijn. De mensen zijn of hippies: dreadlocks, blote voeten, bloemenkransjes, wijde pofbroeken. Of surfers: surfboard, nat haar, wetsuits, bikini's, boardshorts. Of ze zijn een combinatie van dit alles, en dat heet dan 'een local'. Ik vond dat best wel even wennen, zeker de eerste dag. Moest weer helemaal opnieuw beginnen, nieuwe vrienden maken, opnieuw ervoor zorgen om niet te verdwalen. Vond dat eerlijk niet echt heel makkelijk de eerste dag. Gelukkig had ik 's middags een surfles. Dat was best wel cool en natuurlijk iets wat je absoluut gedaan moet hebben in Australië. Ze namen ons eerst mee in de bus naar een wat afgelegen strand, Lennox beach. Kregen uitleg over de oceaan, surfboard en techniek. Vervolgens yoga als warming up, dat hoort er kennelijk bij. Daarna band om m'n enkel gedaan en dat veel te zware en lompe softboard meegesleept de zee in. En dan is het een kwestie van een golf pakken en proberen te staan. Ging eigenlijk best wel goed. Lukte me bij de derde golf al om te staan. En dat voelt zo chill. Zo'n euforisch vliegmoment waar elke andere surfer wel over mee kan praten. Toen ik dat eenmaal had meegemaakt was ik niet meer te stoppen. Sterke stroming, overspoelende en onderdompelende golven, surfboard op m'n hoofd, didn't matter. Kwestie van opstaan, surfboard pakken en de oceaan weer in rennen. Gevolg van dit enthousiasme was dat ik echt kapot was die avond. Maar dat maakte niet uit: ik kan surfen! Of nou ja, de basis. Ik kom er wel. Terug in het hostel waren er veel nieuwe kamergenoten. Een zwitserse die praktisch in het hostel woont, twee canadese en twee deense. 's Avonds wilden ze uitgaan, dus ging ik mee. Maar we kwamen nergens meer binnen omdat het zo druk was. Dus toen zijn we gaan slapen. Volgende dag eerst alle surfshops afgegaan en een custom made shirt gekocht voor mezelf als kerstcadeau. Was best cool hoe ze dat deden, de hele muur hing vol met prints, dan kon je een shirt kiezen en een print die ze zelf ontworpen hadden en die se direct drukten.
Daarna weer surfles, we leerden dit keer meer over bochtjes maken en stabieler opstaan. Ging wel weer een stukje beter. Daarna met de Denen boodschappen gedaan en gekopkt: wraps. En ja mam, mét verse groenten. Verrassend hoe je daar van kan genieten na een week geen verse groente! Volgende ochtend lag er een chocolade santa op m'n bed, gekregen van een van de Denen, super lief! En super lekker. Er was die ochtend alleen nergens water, nergens in heel de regio. Heel bizar maar ook best vervelend, want plots besef je hoe afhankelijk je wel niet bent van water. We zijn met de hele kamer naar het strand gegaan voordat de hitte echt kwam 's middags. Rest van de dag een beetje gechilld in het dorp en het hostel. Later twee Nederlandse meisjes opgezocht waarmee ik kerst zou vieren. Had hen ontmoet tijdens de surfles. Eerst naar de bottle shop gegaan en daarna met surfbus naar hun hostel en kampterrein. Daar waren nog best wel veel andere mensen die ik kende van de surflessen. Kampleider had het terrein kerstig gemaakt met slingers en lichtjes en een opgeblazen kerstboom, om toch een beetje kerstsfeer te maken ookal draagt iedereen een bikini. Zoals eigenlijk alle ozzies doen, hebben we gebbq'd. Was echt super gezellig, hele leuke groep! Volgende dag met de Denen naar de vuurtoren gelopen op het meest oosterlijke punt van Australië. Was echt een super mooi uitzicht, maar verschrikkelijk vermoeiend vanwege de hitte en de steile paden naar de top van de heuvel. Liepen wilde kalkoenen door de bossen, was best grappig om te zien, zeker omdat het eerste kerstdag was. 's Middags met de zwitserse naar het strand gegaan, ze had een nieuw surfboard gekocht. Die moesten we natuurlijk uitproberen! 's Avonds als kerstdiner weer gebbq'd, maar dit keer zelf. Worstjes gegrilld, en naar het strand gerend om ze daar op te eten. Was wel een gekke kerst, om dat zo te vieren met mensen die je twee of drie dagen kent. Maar ook wel bijzonder om het een keer zo anders te doen. Ik heb in ieder geval vaak genoeg 'merry christmas' gehoord. Dus daar ontbrak het niet aan.

• 03 Januari 2014 - 20:57

Kyra:

Sounds amazing! Keep enjoying your time while BackPacking ;)